Tag dit lederansvar alvorligt – sørg for en god start for din nye medarbejder!
Af Lene Brandenborg, koordinator og underviser i ledelse og kommunikation på landbrugets lederuddannelse
I landbruget såvel som i andre håndværksfag, tales der en del om det, vi kunne kalde for ”kampen om arbejdskraften”. Alle ved, at medarbejderne er en af de vigtigste ressourcer i forhold til at opnå succes i sin virksomhed. Derfor er det på ingen måde ny viden, som jeg her vil præsentere for jer, men mere en påmindelse om, hvor vigtigt det er at holde fast i gode vaner omkring rekruttering og fastholdelse.
Noget tyder på, at introduktionen til et nyt arbejdsliv har stor betydning for, om den enkelte vælger at blive på arbejdspladsen i flere år. Når vi samtidig ved, at en høj medarbejderomsætning er en dyr affære, er det gode argumenter for at gøre sig umage med introduktionen af sine nye medarbejdere.
Hvad er vigtigt for medarbejderne?
Når du starter i nyt job – uanset på hvilket niveau i organisationen – har du behov for nogle rammer at arbejde efter. Typisk er dette meget basalt, men desværre også et område, der ofte nedprioriteres på arbejdspladsen. Som leder og arbejdsgiver er dette et af mange fokusområder, som kræver opmærksomhed. Derfor bør du overveje dette i forhold til din nye medarbejder:
- At medarbejderen ser muligheder for medindflydelse, og at træffe sine egen beslutninger
- At medarbejderen har de rette kompetencer til at løse opgaverne
- At medarbejderen oplever samhørighed på arbejdspladsen, med andre ord, at der er fokus på at danne relationer
Hvis du som arbejdsgiver har gjort dig nogle overvejelser omkring disse emner inden start, vil du først og fremmest være mere forberedt, men også i stand til at tage dialogen løbende, hvilket er en forudsætning for en god leder/medarbejder relation.
Gode råd, når hverdagen kører
Din nye medarbejder skal i løbet af kort tid introduceres til mange nye arbejdsgange og en ny arbejdskultur. Det kan være overvældende at forholde sig til både faglige krav, men også det mere sociale, som er en forudsætning for at blive en del af holdet.
For at sikre en god integration i virksomheden er det vigtigt med en god oplæring. Det skal medvirke til, at medarbejderen oplever tryghed, tillid og anerkendelse fra lederen og kollegaerne.
Der er især fire faktorer, som fremmer en god integration på arbejdspladsen:
- Klare forventninger til løsningen af opgaverne:Hvad vil det sige at gøre sit arbejde godt på denne arbejdsplads?
- Tydelige tilbagemeldinger: Din nye medarbejder har brug for respons fra kollegerne og dig for at forstå, om forventningerne til løsningen af opgaverne og det faglige samarbejde er opfyldt.
- Et passende ansvar:Din nye medarbejder har brug for ansvar og autonomi, men for meget ansvar for tidligt kan opleves som at være overladt for meget til sig selv.
- Adgang til information:Hvor kan din nye medarbejder spørge og bede om hjælp uden at gå i vejen eller tabe ansigt? Det kan fx være via en faglig kontaktperson og regelmæssige opfølgningssamtaler.
God fornøjelse med din nye medarbejder
Kilde: www.lederweb.dk
https://www.lederweb.dk/tjekliste-til-modtagelse-af-din-nye-medarbejder/