Vi er her for at danne og uddanne.
Da en kreds af egnens landmænd gik sammen for at starte en landbrugsskole i de næsten tomme højskolebygninger i Hjallese ved Odense, havde de en vision om at sikre uddannelse til en kommende generation af landmænd. Højskoletanken om at danne og uddanne unge lå dem på sinde og ikke mindst tanken om at få flere til at tilegne sig kompetencer og færdigheder inden for landbrugsområdet.
Det er stadig den vision, vi har på Dalum Landbrugsskole – at danne, uddanne og dygtiggøre unge til et kommende landbrugserhverv.
Indtil for 15-20 år siden var det landbrugets egne sønner, der kom på landbrugsskoler – sådan er det ikke mere. Antallet af piger, der vælger en landbrugsuddannelse har igennem årene udviklet sig positivt, og det samme gælder antallet af elever, der kommer fra andre hjem end landbrug. Det har givet skolerne en langt større bredde og på mange måder en bedre balance.
Store ændringer i sigte
I sommers barslede Den Grønne Trepart med et oplæg til store ændringer i dansk landbrug. Det, der var startet som en forhandling om CO2-reduktion og -afgifter herpå, kom mest til at handle om kvælstof-udvaskning. I november blev en aftale indgået af et bredt flertal i Folketinget. Jeg vil tillade mig at kalde aftalen for både seriøs og voldsom, set i relation til landbruget. Reduktioner i kvælstoftildeling, udtagning af 140.000 hektar kulstofrige lavbundsjorde og 250.000 hektar, der skal omplantes til skov, samt CO2-afgifter af væsentlig størrelse, får stor indflydelse på landbrugets fremtid og får derved også stor betydning for de unge, der forlader skolen for at tage deres plads i erhvervet. På skolen er aftalen blevet vendt og drejet af især de ældste elever. Nogle er dybt chokeret over aftalen, andre havde frygtet noget endnu værre. Nu er det så vores pligt som skole at finde vej i dette, for de unge skal stadig uddannes til fremtiden.
I august fik vi desuden regeringens oplæg til en ny ungdomsuddannelsesreform. Dette oplæg har faktisk fyldt mere i hovedet på mig end den grønne trepart. I oplægget foreslås det, at man nedlægger nogle kendte uddannelsesretninger, bl.a. 10. klasse, EUX og Grundforløb 1, for at lægge det sammen i et nyt erhvervs- og professionsgymnasium (EPX). Da vi på Dalum Landbrugsskole har alle disse tre forløb, der foreslås nedlagt, skaber det selvfølgelig noget usikkerhed, især fordi vi ikke klart kan få at vide, om en sådan ny EPX-uddannelse kan etableres hos os.
Igennem de sidste 10 år har vi fået rigtig mange unge ind på EUX-forløbet (landbrugsuddannelse og student) her på Dalum. Over 35% af vores elever går på det forløb. Desuden har vi en rigtig god 10. klasse med over 40 elever om året. Forsvinder de forløb, plus vores Grundforløb 1, så er 40% af vores elevgrundlag væk, så derfor bliver der i disse måneder brugt mange tanker på oplægget. Vi plejer på Dalum Landbrugsskole at komme godt igennem stormvejr, så mon ikke vi også lander på begge ben i dette.
En anden dagsorden, vi sammen med erhvervet forsøger at løfte, er at finde nok unge til erhvervet. Selvom vi på Dalum Landbrugsskole har haft elevfremgang i en del år, så kan vi ikke følge med efterspørgslen. Det paradoksale er, at der er masse af lærepladser, men vi har ikke elever nok.
Desværre må vi også konstatere, at vi på vores lederuddannelser ikke mærker den samme fremgang som på den øvrige landbrugsuddannelse. I år har vi 18 elever på vores Agrarøkonom-hold og 34 på Produktionsleder, det er heldigvis større end sidste år, men langt fra hvad der er brug for i erhvervet. Desværre er små hold på lederuddannelsen en tendens, vi ser på alle landbrugsskolerne. Vi uddanner på landsplan under en tredjedel af det, Landbrug og Fødevarer siger, er nødvendigt. Her er en udfordring, vi arbejder hårdt på at løse.
Fyldt skole
Det er selvfølgelig lidt farligt at efterspørge flere elever, når vi stort set har alle klasser og værelser fyldte. Begge afdelinger, både i Odense og Korinth var i foråret fyldt godt op af elever. I foråret havde vi slet ikke elevværelser nok. På afdelingen i Korinth fik vi det til at hænge sammen ved hjælp af midlertidige værelses-pavilloner samt nye værelser i den gamle forstanderbolig og etablering af dobbeltværelser. I Odense fyldte vi alle elevværelserne og var også nødt til at inddrage værelser i kursusafdelingen. Til det kommende forår ser fordelingen endnu mere spændende ud, for her er der flere elever end nogensinde før, men også her tænker jeg, at vi lykkes.
De mange elever giver selvfølgelig travlhed på alle områder, og vi har haft travlt med at få al undervisning til at løbe af stablen – der har været rigeligt at se til for hele personalet. For at nå det hele har det endnu engang været nødvendigt at ansætte flere undervisere.
Det er ikke kun værelseskapaciteten, der er udfordret med mange elever, der skal også være plads til dem i klasserne, i værkstederne og på markerne og ikke mindst i spisesalen. Det er jo i bund og grund blot en positiv udfordring, og det er da en glæde, at så mange unge har lyst til landbrugserhvervet, og skulle der komme endnu flere elever i de kommende år – ja, så løser vi nok pladsproblemet (se elevantal i skema).
Renovering
Vi har igennem mange år renoveret løbende på skolen. Med så mange elever er der også stor slitage på alle arealer. Men det kan være svært at få gjort dette, når alt er fyldt op. I dette efterår har vi endnu engang sat fuld gang i værelsesrenoveringen både i Odense og i Korinth, da vi lige knap har så mange elever på skole på dette tidspunkt. Når vi renoverer, så roder og sviner vi, selvom vi gør, hvad vi kan, for at det ikke generer nogen, så vil det altid være irriterende for nogle af vores elever, men de tager det faktisk pænt og glæder sig over flere nyrenoverede værelser. Dette arbejde er vi nødt til at holde med i det kommende forår, da alle værelser, som sagt igen bliver optaget af elever.
Byggeri af innovationsværksted
I skrivende stund er vi ved at lægge sidste hånd på tegninger til lidt flere undervisningslokaler i Odense. Vi ønsker at styrke uddannelsen med nogle mere praktiske lokaler til de lidt ældre elever. Vi har kaldt de kommende bygninger for et innovationsværksted. Det er meningen, at eleverne her kan arbejde med nye teknologier i landbruget, bl.a. indenfor robot- og droneteknologi. Nordea Fonden har været så storsindet at donere 5,5 mio. kr. til dette byggeri. Vi glæder os til, at det er opført engang i det nye år.
Internationalt
Skolens internationale afdeling har godt fat i flere korterevarende kurser, især med folk fra Taiwan og Kina. Vi har også stadig kursister på online-undervisning, som vi blev rigtig gode til under Corona. Skolen bliver ofte inviteret ud til konferencer med indlæg i mange forskellige lande.
Som noget helt nyt håber vi at komme i gang med undervisning af elever fra Northern Cape-regionen i Sydafrika fra sommeren 2025.
Dalum er primo december, via et EU-udbud, blevet udvalgt som undervisningsleverandør til Føde-varestyrelsens strategiske sektorsamarbejder (SSC) i p.t. 10 forskellige lande. Omfanget af de enkelte opgaver er dog endnu ikke klart defineret, så det bliver spændende at følge de kommende fire år.
Kursusafdelingen
Her er aktiviteten godt oppe i omdrejninger, og i mange måneder af året er der rigtig meget fart på. I de måneder, hvor der både er mange elever og mange kursister i huset, ser vi alle lidt trætte ud, for her skal der hænges i hele vejen rundt i personalestaben. Der er virkelig travlt i perioden september-november og februar-maj. Godt, skolen har mange dygtige velfungerende medarbejdere i køkken, pedel, rengøring og administration til at få tingene til at fungere for både kursister og elever.
Jubilæum
I år var første år, hvor vi havde elevjubilæum helt for os selv. I rigtig mange år har vi holdt elevjubilæum landbrugs- og mejerielever sammen, da Dalum Lærlinge var en fælles forening. Dette ændrede sig for et par år siden til to foreninger, så Dalum Lærlinge nu kun er for tidligere landbrugselever. Derfor holder vi ikke længere fælles elevjubilæum. Selvom vi kun var “os selv”, så havde vi en dejlig og hyggelig dag med mange fremmødte. Jeg glæder mig altid til denne dag, hvor jeg kan få lov til at hilse på gamle Dalum-elever og lytte til historier fra “en svunden tid”.
Det er snart også en hel vane med mange jubilæer blandt de ansatte. I år er første gang i en lang årrække, hvor vi ikke har fejret 25 års- og 30 års-jubilarer – de kommer så til gengæld til næste år.
2024 blev året, hvor Niels Erik Jespersen efter 33 år som lærer på skolen valgte at gå på pension, og minsandten om ikke også Ole Maagaard har besluttet at gå på pension til februar 2025 efter 34½ år som lærer på skolen. En kæmpestor tak for en flot indsats til dem begge.
Tak for i år
Skolens første forstander Jørgen Petersens ord “Aldrig færdig – men altid på vej” lever stadig i bedste velgående på Dalum Landbrugsskole. Vi kigger hele tiden fremad og glæder os over det, vi har nået. Jeg synes 2024 på mange måder har været et godt år for Dalum. Men intet kommer af sig selv, og året var ikke forløbet så godt, hvis det ikke havde været for nogle engagerede og dygtige ansatte og nogle motiverede elever – en stor tak til jer alle.
Dalum Landbrugsskole ønsker jer alle nuværende, tidligere og kommende elever samt skolens venner, samarbejdspartnere og ansatte en rigtig god jul. Samt ønsket om et godt nytår.