Her går det godt.
”Det går godt på Dalum, hører vi” – det er en sætning, jeg tit hører, når jeg er ude i landet og møder tidligere elever eller andre, der har en interesse i skolen. Eller man møder folk, der er på skolen i et eller andet ærinde og spontant udbryder: ”Sikke nogle dejlige forhold I har”.
Så bliver man let lidt smigret og labber det i sig, for det er da noget, man glæder sig over som forstander. Og på mange måder går det også godt på Dalum Landbrugsskole. Vi har nogle gode medarbejdere, en sund økonomi og et flot elevoptag, så ”her går det godt”, får man lyst til at udbryde.
Usikkerhed
Men alligevel lurer der i horisonten noget diffust – en form for usikkerhed. Det er en usikkerhed, der forplanter sig fra landbrugserhvervet til os. Denne snigende usikkerhed kommer af et på mange måder svært krav til landbruget om at sænke drivhusgasudledningen. Selvfølgelig skal landbruget også arbejde effektivt på dette, ligesom vi på skolen skal gøre en indsats på at nedsætte vores CO2-udledning. Det er bare utroligt svært, når det drejer sig om biologiske processer. Det hele bliver så en takt mere diffust, når én af vejene til sænkning af klimagasserne er via en CO2-beskatning. Jeg forstår godt, at vores erhverv synes, det kan virke uoverskueligt og gør deres fremtid usikker. Jeg tror, det er denne usikkerhed, der også kravler ind i krogene på skolen. Vi er så udmærket klar over, at vi er afhængig af det erhverv, vi i bund og grund som skole er sat i verden for, derfor kommer bæredygtigheds-dagsordenen også til at fylde mere og mere, både i elevernes undervisning og på skolens drift.
En anden dagsorden, vi sammen med erhvervet forsøger at løfte, er at finde nok unge til erhvervet. Selvom vi på Dalum Landbrugsskole har haft elevfremgang i 4-5 år, så kan vi ikke følge med efterspørgslen. Der er masse af lærepladser, men vi mangler elever.
Desværre må vi også konstatere, at vi på vores lederuddannelser ikke mærker den samme fremgang som den øvrige landbrugsuddannelse. I år har vi kun haft 10 elever på vores AØ-hold (agrarøkonom) – et så lille hold kan jeg ikke, i mine 21 år på skolen, huske, vi har haft. Heldigvis ser det ud til, at vi minimum fordobler antallet til næste år. Desværre er små hold på lederuddannelsen en tendens, vi ser på alle landbrugsskolerne. Vi uddanner på landsplan under en tredjedel af det, Landbrug& Fødevarer siger, er nødvendigt. Her er en udfordring, vi arbejder hårdt på at løse.
Fyldte rammer
Det er selvfølgelig lidt farligt at efterspørge flere elever, når vi stort set har alle klasser og værelser fyldte. Begge afdelinger, både i Odense og Korinth var i foråret fyldt godt op af elever. Fra midten af januar havde vi slet ikke elevværelser nok, eller rettere vi havde ikke senge nok. Derfor er der blevet etableret midlertidige pavilloner på afdelingen i Korinth, de nåede lige at være klar til opstart af nye hold fra midten af januar. I Odense fyldte vi alle elevværelserne og var også nødt til at inddrage værelser i kursusafdelingen.
De mange elever giver selvfølgelig travlhed på alle områder, og vi fik travlt med at få al undervisning til at løbe af stablen, der har været rigeligt at se til for hele personalet. For at nå det hele har det endnu engang været nødvendigt at ansætte flere undervisere.
Det er ikke kun værelseskapaciteten, der er udfordret med mange elever, der skal også være plads til dem i klasserne, i værkstederne og på markerne og ikke mindst i spisesalen. Det er jo i bund og grund blot en positiv udfordring, og det er da en glæde, at så mange unge har lyst til landbrugserhvervet, og skulle der komme endnu flere elever i de kommende år – ja, så løser vi nok pladsproblemet.
Renovering
Vi har gennem mange år løbende renoveret på skolen. Med så mange elever er der også stor slitage på alle arealer. Men det kan være svært at få gjort dette, når alt er fyldt op. I efteråret har vi sat fuld gang i værelsesrenoveringen i Odense igen, da vi lige knap har så mange elever på det tidspunkt. Vi hev indmaden ud af en del værelser i det øverste stokværk og lidt beskæmmende konstaterede vi, at en del af disse værelser kun havde en enkeltsten og gipsvæg ud til det fri – ingen isolering! Så kan jeg bedre forstå, at de af og til klagede over kulden. Det bliver der rådet bod på nu, værelserne bliver rigtig fine. Dette arbejde er vi nødt til at holde inde med i det kommende forår, da alle værelser igen bliver optaget af elever. På afdelingen i Korinth har vi inddraget forstanderboligen til skoleaktiviteter. Værelserne i forstanderboligen er istandsat og bruges nu til elever, og stuerne er blevet til mødelokaler og lærerforberedelse. Sammen med pavilloner gjorde de nye værelser, at vi kunne huse alle.
Internationalt
Efter Corona har det været rigtig svært for vores internationale afdeling at komme op på samme antal af længere undervisningsforløb, som vi havde før Corona. Til gengæld er vi ved at have godt fat i flere kortere varende kurser, især med folk fra Taiwan og Kina. Vi har også stadig kursister på online-undervisning, som vi blev rigtig gode til under Corona. Skolen bliver ofte inviteret ud til konferencer med indlæg i mange forskellige lande. Vi bruger en del tid på at vurdere, om det er noget, der i sidste ende kan give nogle gode samarbejdsrelationer, eller det blot er tidsspilde. Lige nu arbejder vi på samarbejdsrelationer i Sydafrika, Botswana, Nigeria, Indien og Thailand – spændende, om nogle af disse gode relationer ender i nogle reelle kurser eller undervisningsforløb.
Kursusafdelingen
Her er aktiviteten godt oppe i omdrejninger, og i mange måneder af året er der rigtig meget fart på. I de måneder, hvor der både er mange elever og mange kursister i huset, ser vi alle lidt trætte ud, for her skal der hænges i hele vejen rundt i personalestaben. Der er virkelig travlt i perioden september-november og februar-maj. Godt, at skolen har mange dygtige, velfungerende medarbejdere i køkken, pedel, rengøring og administration til at få tingene til at ”spille” her.
Tak for i år
Skolens første forstander, Jørgen Petersens ord ”aldrig færdig – men altid på vej” lever stadig i bedste velgående på Dalum Landbrugsskole. Vi kigger hele tiden fremad og glæder os over det, vi har nået. Jeg synes, 2023 på mange måder har været et godt år for Dalum. Men intet kommer af sig selv, og året var ikke forløbet så godt, hvis det ikke havde været for nogle engagerede og dygtige ansatte og nogle motiverede elever – en stor tak til jer alle.
Dalum Landbrugsskole vil for 137. gang ønske jer alle nuværende, tidligere og kommende elever samt skolens venner, samarbejdspartnere og ansatte en rigtig god jul. Samt ønsket om et godt nytår.