Dalum Landbrugsskole sætter nu yderligere fokus på elevernes trivsel ved at deltage i projektet ”Trivsel i Faglige Læringsfællesskaber”.
Elevtrivsel har altid været et fokusområde på Dalum Landbrugsskole, og skolen har gang på gang scoret højt i de årlige trivselsmålinger. I det nye projekt vil vi arbejde med at forbedre elevernes sociale trivsel i undervisningen gennem nye didaktiske metoder og trivselsfremmende læringsfællesskaber.
Eleverne skal med den ændrede undervisning opdage, hvor spændende og udfordrende deres fag er. De skal opleve glæden ved at samarbejde om at finde fælles løsninger, hvor de hver især oplever at kunne byde ind med relevant viden. Eleverne skal desuden opleve et trygt fællesskab i undervisningen, hvor der er plads til at begå fejl og øve sig, og hvor lærerne giver konstruktiv feedback.
Projektet vil desuden arbejde med at mindske frafald gennem styrkede overgange. Projektet vil gøre dette ved at justere forventningssamtalen med kommende elever og evt. forældre samt ved at skabe en bedre overgang mellem uddannelse og oplæring gennem en model for bedre forventningsafstemning mellem læremester og lærling.
Der er i alt 12 partnerskoler med i projektet, som gennemføres i perioden 1. oktober 2024 – 30. september 2026. Projektet har fået tilsagn fra regionsrådet i Region Syddanmark om støtte på 7.100.000 kr. og tilsvarende støtte fra EU’s Socialfond på 7.100.000 kr.
For Dalum Landbrugsskolens vedkommende vil 30 undervisere og 160 elever blive inddraget i projektet.